lørdag 4. april 2009

Ronja Røverdatters land


Det er påskeferie, godværet har klokka inn. Kine og jeg er i Håverud, Ronja Røverdatters land.


Håverud ligger i Dalsland, drøye 5 kilometer fra Mellerud kommune i Sverige. Målet med turen er kun å slappe av på hytta til gamlingene, men for min del trigger slik avslapning rastløsheten. Jeg pakket selvfølgelig med fiskeutstyret i tilfelle isen hadde gått. Ennå ligger isen langs land, ett tynt lag som ikke overlever en uke til i dette været. Her smiler det ene ferskvannet etter det andre til deg. Når båten er lagt på vannet venter mange deilige båtturer. Fra båtplassen kan man putre gjennom karakteristiske ferskvann, gjennom sivpassasjer og ut i store, store Veneren. Veneren er femten ganger større enn Mjøsa, og det er som å komme ut i den salteste skjærgård. Det er i disse områdene jeg framover skal meske meg. Jeg har lovet Mikki en tur ned i påskeferien, så sant hofteskålene hans holder stand. Noen dager til altså, så kan man tre seg ned i vadebuksene og lokke på ørreten.

Ved Dalsland kunstmuseum ligger Café Bonaparte, oppkalt etter Napoleons brorsøster Christine Bonaparte, som bodde i disse områdene en liten periode på 1820-tallet. Ei fisefin frøken som fort ble rastløs og vendte hjem til slottet i Versailles. På denne kafeen treffer vi vertinnen som serverte skuespillersettet på Ronja Røverdatter. Hun fortalte om Astrid Lindgren og alle skuespillerne som gjestet kafeen hver dag under innspillingen. Altså her i Ronja og Birk sitt territorium ligger hytta til mine gamlinger. En ypperlig homecamp for en glad sportsfisker.
Håper å kunne rapportere om mange vellykkede fisketurer herfra.

Vis større kart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter mitt innlegg